onsdag 11. juli 2012

Super trening

Total sett er jeg veldig fornøyd med dagens trening!

Fant en bane på facebook, tegnet av Morten Holmen.
Det er en klasse 3 bane, og jeg syns hinder 1 til 11 hadde endel av det vi trenger å trene på, så da satt vi opp den.
På Pekko tok jeg hinder 11 motsatt vei og vi satt opp et hoppehinder mellom hinder 11 og 8, så vi fikk med litt fart og. (gikk da 11, 12 (mellom hinder 11 og 8), 7, 6 (motsatt av der tallet står), 5 og gjennom tunnellen på 4 og 2 og 1) Sikkert ikke så forståelig, men dere kan se det på filmer under her. (Noen ganger kan filmene bruke litt tid å dukke opp, men det kan hjelpe å trykke refresh)


Tar Nicko først, da det ikke er såå mye å si på han. På konkurranser blir han ikke på start, så vi starter alltid sammen.
Det som fungerte best på han i denne banen, var at jeg løp forbi hinder 2, tok han i mot og sendte han over og rundt hinder 3, for så å ta han i mot igjen der og sende gjennom tunnellen.

Det ble en liten kræsj etter hinder 6, jeg er for treig til å snu meg.
Han gikk inn feil i slalomen, men det kan være fordi det var allèslalomen som stod der. Ganske fornøyd med han, gjør det han for beskjed om, ikke noe mer og ikke noe mindre.


Det er noe helt annet å briefe og gå med Pekko. Han er utrolig var på meg, tar jeg ett skritt for tidlig smetter han den veien jeg går. Går jeg for langt, gjør han det samme. Noen ganger skal det ikke mer til enn å vri på skulderen virker det som. Og i tillegg en voldsom fart og iver.
Farta og iveren er jeg suuuper fornøyd med (det er det jeg vil ha), men når jeg som fører må føre veldig anderledes enn hva jeg har gjort de siste 8/9 årene, så kan det by på endel utfordringer og til tider litt frustrasjon på meg selv. For det kan da virkelig ikke være så vanskelig å løpe, eller flytte beina sine etc. Men jo, det kan det tenk. For i mitt hodet, så er jeg veldig flink til å løpe, flytte bein etc... : ) Derfor er det veldig bra å få filmet treningene også.

Jeg sleit veldig med starten, spesielt hinder 1 og 2.
Jeg ble stående passiv og Pekko hoppet hinder 2 riktig vei, prøvde å overdrive, da fikk jeg han mot meg, men da glemte jeg å føre han over hinderet og han løp mellom 2 og 3, eller jeg ga han ikke nok plass.
Lett skal det ikke være, men tilslutt gikk det.
Slalom prosjektet vårt er langt fra ferdig, noen ganger går han allèslalomen nesten helt sammen, andre ganger må jeg sette den ut igjen.
Snurr film, så kommer litt mer forklaring under hver film.


I denne filmen gikk starten bra og er fornøyd fram til hinder 8, der river han, mest mulig for at jeg snakker til han i satsen.
Etter hinder 9, skal han rett i slalomen, men jeg viser vei til hinder 10. Dårlig løsning.
Andre tunnell inngang er vanskelig for Pekko, han søker ikke den selv. (Dumme meg, har klart å belønne feil der en gang, og den sitter litt igjen enda) Og den løsningen jeg har valgt der, blir jeg veldig stillestående. Men Pekko jobber bra, tross litt førerfeil her og der.


Her er jeg fornøyd med starten, men den lille sniken, smetter bak meg, jeg vil ha han foran meg.. Men han går riktig inn i tunnellen.
Igjen et dårlig fører valg oppe ved hinder 9 og viser klar vei over hinder 10.
Litt tull i slalomen, men etter den kommer kula Pekko og går riktig bra til vi kommer til vår svake side på tunnellen. Øvelse gjør mester etterhvert : )


Igjen en bra start, syns selv han har en veldig bra tett fin sving på hinder 2. Men den sniken, havner bak beina mine igjen, før han tar tunnellen..
Endelig klarer jeg å snu meg riktig etter hinder 9 og Pekko går rett inn i slalomen!!! Wow, dyktig gutt.
Det hinderet han løper forbi, gjør han fordi jeg ikke har trekt han nok mot meg og fordi jeg allerede har begynt svingen min mot det neste hinderet. Han gjør som han får beskjed om.
Nok en gang, tull ved tunnellen.



En veldig bra start, tett fin sving på hinder 2, og denne gang kommer han foran meg når jeg tar han i mot etter hinder 3.
Veldig bra fram til slalomen, men der trekker jeg han ikke nok til meg før han søker inngangen.
Etter slalomen skulle jeg bare løpe på for å rekke et blindbytte, så da overlot jeg Pekko til å jobbe i fred og jeg regnet med at han tok alle hinderne. (Først når jeg så filmen hjemme, så jeg at han ikke tok med det ene hinderet, hvis man skal se fordelen i det, er det at jeg fortsetter som ingenting).
Men dette er altså ulempen med et blindbytte, man snur ryggen til hunden og ser ikke hva som skjer.
Hvorfor jeg valgte denne løsningen, var fordi jeg ikke skulle bli så stillestående og jeg fikk da sendt Pekko rett inn i tunnellen, så den ble vellykket.

Jeg er knall fornøyd med denne runden!!!! (Selv med en feil)
Men han jobber knall bra og følger meg virkelig bra!! Og med tanke på at dette er en klasse 3 bane, så blir jeg ikke mindre imponert. Han går i klasse 1 og har bare startet på to konkurranser.

Pekko gutten min er helt RÅÅÅÅ og jeg virkelig DIGGER denne hunden.
Jeg gleder meg til fremtiden hans i agility ringen, og det er jo ingen hemmelighet at jeg vil satse med han. Og da skal vi satse høyt, nemlig landslaget.
Men det er nok noen år fram i tid, først skal vi trene oss opp til å gå mest mulig feilfritt.
Vi har ikke dårlig tid og i mellomtiden skal vi bare kose oss. : )

Takk til Nina som gadd å filme alle løpene og som vanlig, for en bra trening.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar