søndag 22. april 2012

Lørdagstrening

Nå skal Pekko debutere på konkurranse, nærmere bestemt Nannestad sitt stevne i mai. Kun hopp foreløpig og kun for å se hvordan han takler det, kommer han til å løpe ut eller vil han følge meg. Jeg regner med det siste, for han er en liten mammadalt, men man vet jo aldri. Men han har aldri stikki bort til andre hunder på trening, heller ikke de med leker, så det lover bra.

Slalomen sitter fortsatt ikke, men det går sakte men sikkert fremover og vi får se hvor langt vi har kommet innen konkurranse start. Vi fortsetter og trene 2 og kanskje til og med 3 ganger i uka med den. Jeg trener allèslalom og fordelen med liten hund er at den trenger ikke bli tatt ut så mye. Og vi er kommet så langt at rompa har begynt å svinge. Men et steg tilbake og to steg fram.

I dag møtte vi Nina og Kari for en treningsrunde. Jeg så en morsom klasse 1 bane på facebook fra Mjøndalen og ville teste ut en hel bane. (vi hadde allèslalom og vanlig slalom plassert ved siden av hverandre)


Satt igjen Pekko ved starten og plasserte meg ved nr. 2. De tre første hinderne gikk bra. Stoppet og tok slalomen alene og belønnet der.

Startet på nytt ved nr. 5 og han løp som en kule inn i tunnellen og kom ut som en kule, her var det bare å løpe på. Han hadde bra framdrift til 6 og 7 og til 8. Ved hinder 8 til 9 prøvde jeg på et blindbytte, men jeg var for treig og viste han ikke veien over hinderet og han løp forbi og på vei til tunnellen.
Jeg prøvde også å stå igjen mellom 7 og 8 og dra han til meg over hinder 9, og så sende han i tunnellen, det funket bra. Men jeg ble stående ganske stille.

Resten gikk veldig bra, han har skikkelig bra framdrift til tunneller, så da er det lettere for meg å plassere meg riktig. Fra nr. 10 og ut gikk det veldig bra, kun en gang han løp forbi hinder 14, men den tar jeg på meg. Tok det som en selvfølge at han skulle ta den, og det er det jeg ikke skal gjøre : )

Etter litt pauser, terpet jeg på å sende han inn i tunnellen (nr. 5), for jeg skulle få til et blindbytte fra 8 til 9. Og når jeg bevegde meg ordentlig, så fikk vi det til. Veldig moro.

Det er uvant og veldig annerledes å trene Pekko i forhold til Nicko. Han er jo helt fersk og jeg må huske å overdrive litt i starten for å vise han riktig vei. Han er superivirig og ser ut til å kunne bli mer selvstendig på banen, veldig morsomt, men også veldig uvant. Må tenke nytt for å ikke havne i samme gamle mønster som jeg har med Nicko.

Nicko gikk også banen han var veldig flink og igjen, bare å løpe. Nicko tar slalomen selvstendig, så jeg kunne løpe fra han, sende han inn i tunnellen for så å plassere meg riktig ved 6 til 7. Må følge han litt mer til døra ved enkelte tunneller, men her fikk han jo bra med fart og han hadde ingen problem med å søke til nr. 7. Fikk tatt et bra blindbytte fra 8 til 9 selvom han ikke er vandt til det. Resten gikk supert.
En lykkelig "gammel" Nicko var fornøyd med å trene han i dag.

Nicko skal også få konkurrere på Nannestad, men bare hopp og åpen hopp.
Siden han har flyvende vippe, og ikke akkurat blir noe yngre, så har jeg bestemt at vi slutter med ag, han får kun kose seg med hoppløp.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar